Agencja reklamowa – strony www, aplikacje, video, kampanie 360

Agencja reklamowa - strony www, aplikacje, video, kampanie 360

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku

Czas czytania: 9 min

Jakie będzie top 5 trendów marketingu w 2024 roku? Nowy rok, to nowe wizje, nowe trendy i nowe założenia. Cytując klasyka “nowy rok, nowy ja”. Marketing, podobnie jak inne dziedziny życia czy nauki wciąż ewoluuje i się rozwija. Przez dziesięciolecia zmieniał się, zaczynając od ery skupionej na produkcie, przez zorientowanie na produkt, klienta, aż wreszcie skupił się nie tyle na kliencie, co na człowieku, a następnie technologii. Najnowszy kierunek w marketingu, tak zwany marketing 5.0, łączy w sobie cechy marketingu 3.0 i 4.0 skupiając się zarówno na człowieku, jak i na technologii.

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku Top 5 marketing trends in 2024

Co ten kierunek oznacza i jakie trendy może zwiastować? Postaram się wyjaśnić to w poniższym tekście, w którym przedstawiam swój subiektywny, lecz oparty na analizach obserwacjach i doświadczeniu, zestaw pięciu trendów w komunikacji marketingowej, które moim zdaniem rządzić będą w 2024 roku, a może i dłużej.

Zacznijmy od tego, czym jest skupienie się na człowieku i technologii. Mówiąc pokrótce, orientacja na człowieka oznacza skupienie się na działaniach społecznie odpowiedzialnych, uczciwym komunikowaniu oraz trzymaniu się wartości, ważnych dla naszej społeczności. Wynikiem tego, istotne dla społeczeństwa kwestie, stają się ważne również dla marki. Z kolei focus na technologię, to budowanie komunikacji wielokanałowej, opartej w dużej mierze o kanały i działania cyfrowe, w których klienci stają się nie tylko odbiorcą, ale także poniekąd współtwórcą kontentu i wizerunku marki, jako osoby świadome i zaangażowane w jej budowanie.

Wniosek który, moim zdaniem, z tego wynika jest prosty. Marki powinny nie tylko komunikować hołdowanie poszczególnym wartościom, bo klienci tego oczekują, ale być w tym też społecznie odpowiedzialne i faktycznie tych wartości bronić oraz przestrzegać, bo w erze social mediów i dużej aktywności użytkowników, każde “oszustwo marketingowe” czy działanie pod publikę wyjdzie na jaw szybciej, niż się to komuś wydaje.

A jak przekłada się to na konkretne trendy i działania warte podjęcia w tym roku? Jakie są lub powinny być trendy w marketingu na 2024? Wszystko oczywiście w dużej mierze zależy od wieloletnich strategii czy branży, nie mniej kilka rzeczy, już na pierwszy rzut oka, wysuwa się na czoło tego peletonu.

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku. Odpowiedzialność społeczna biznesu.

To hasło od dawna funkcjonuje w komunikacji, ale czym właściwie jest i jakie ma znaczenie w budowaniu marki? Ten aspekt, w zasadzie wprost, odwołuje się do opisanych wyżej wartości i skupienia uwagi na społeczności, a nie produkcie czy kliencie. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome na wielu płaszczyznach i takich również świadomych działań oczekuje od firm, których są klientami. Oczekiwania społeczne dotyczą kwestii takich, jak ochrona środowiska, wsparcie lokalnych społeczności, czy też innego rodzaju działania prospołeczne rozwijające świadomość ludzi, szczególnie w kwestiach związanych z prowadzonym biznesem.

 

Przykłady:

  • Producent odzieży – dbałość o ekologię, produkty z recyklingu, itp.
  • Firma ubezpieczeniowa – udział w akcji promującej bezpieczeństwo na drogach
  • Firma farmaceutyczna – różnego rodzaju prozdrowotne akcje profilaktyczne
  • Bankowość i sprzedaż online – dbałość o bezpieczeństwo danych klientów

 

Szczególnie ten ostatni przykład doskonale ilustruje ewolucję marketingu. Produkt, jakim jest sprzedaż lub dostęp do produktów bankowych online nie jest już niczym szczególnym. Czymś ważnym staje się bezpieczeństwo danych, czyli wspomniana społeczna odpowiedzialność biznesu.

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku. Ekologia i ochrona środowiska.

Ekologia i dbałość o środowisko, to trend, który zauważamy od jakiegoś czasu i w aspekcie marketingowym niemalże wprost wynika ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Świadomość społeczna w tym aspekcie jest coraz większa, a świadomi zagrożeń ludzie coraz bardziej dbają, swoimi codziennymi wyborami i czynnościami o to, aby ich negatywny wpływ na niszczenie środowiska naturalnego był jak najmniejszy. Tego samego oczekują od firm, których są klientami i coraz częściej wybierają produkty “ekologiczne” oraz marki, które ekologii sprzyjają. Wiele marek wprowadza proekologiczne rozwiązania, a inne zmieniają język swojej komunikacji wynosząc na piedestał informacje związane z ich “ekologicznymi przewagami”. 

 

Przykłady:

  • sieci myjni ręcznych – ważnym argumentem staje się to, że zużywają mniej wody niż automatyczne
  • sieci kawiarni i restauracji – wprowadzają biodegradowalne i ekologiczne opakowania
  • firmy energetyczne – rozwój OZE

 

Temat ekologii, jest bardzo nośny, ale z różnych względów także może być bardzo trudny nawet dla firm stricte z nią związanych, a nie tylko “pozujących” na ekologię. Prowadzenie komunikacji związanej z ekologią wiąże się bowiem także z obalaniem wielu mitów, spiskowych teorii, internetowego hejtu i faktów, na które marki te nie mają żadnego wpływu, jak na przykład “co z tego, że Twoje auto jest elektryczne, skoro prąd jest z węgla”. No cóż, jak mawiał klasyk “nie w jeden dzień Rzym zbudowano”, a ekologiczny trend to coś, czemu warto sprzyjać, a nie hejtować.

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku. Ochrona danych osobowych.

To również temat poruszony w przykładach społecznej odpowiedzialności biznesu, który z pewnością wart jest osobnego rozdziału. Wszelkiego rodzaju usługi online przeżywają rozkwit. Coraz więcej rzeczy możemy załatwić przez internet bez wstawania z fotela. Dzień po dniu powstają nowe startupy oferujące innowacyjne usługi i rozwiązania zarówno dla innych firm, jak również klientów indywidualnych, którzy mają dziś niesamowity wybór. Od zakupów online, przez usługi bankowe, ubezpieczeniowe, zamawianie jedzenia, plany treningowe czy dietetyczne, po słuchanie książek w formie audiobooków.

W erze cyfrowej, przy niemal nieograniczonym dostępie do usług online bezpieczeństwo staje się kwestią kluczową. Nie mam tu jedynie na myśli bezpieczeństwa naszych danych w sieci w kontekście zabezpieczeń technologicznych poszczególnych narzędzi, co oczywiście jest kluczowe. O ile rynek B2B świadomy jest tych niebezpieczeństw, o tyle klienci indywidualni nie bardzo. Dlatego bardzo ważną kwestią jest edukacja na temat tego, jakie zagrożenia na nich czekają i to na tym, marki powoli zaczynają i z pewnością będą dalej opierać swoją komunikację.

Przykładem może być chociażby najnowsza kampania mBanku oparta o czyhające zagrożenia. Kto z nas nie dostał dziwnego telefonu, albo SMSa z prośbą o “groszową” dopłatę do prądu? Z pozoru wydaje się to dość grubymi nićmi szyte, jednak przestępcy czyhają na naszą nieuwagę i wiele firm technologicznych na tym, opierać będzie swoją komunikację w najbliższym czasie.

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku. Zdrowy tryb życia.

“Jak zdrowie będzie, to wszystko będzie”. Kto z nas nie usłyszał kiedyś tego typu życzeń na imieninach, urodzinach czy rodzinnych świętach. Przy całej trywialności tego zdania, nie da się ukryć, że zdrowy tryb życia, profilaktyka chorób czy holistyczne podejście do zdrowia, to niezaprzeczalnie trendy, które rozwijają się w społeczeństwie – i bardzo dobrze!

Coraz bardziej świadomi ludzie zaczynają dbać nie tylko o to, co ich otacza, ale również o siebie samych. Sport czy mniej wymagające aktywności fizyczne, zdrowe odżywianie się, ograniczanie alkoholu, badania profilaktyczne i wiele, wiele innych codziennych czynności poprawiających nasze zdrowie staje się coraz bardziej powszechnych, a marki, chcąc podążyć za tymi trendami również same, coraz częściej prezentują produkty i usługi w tym kontekście.

 

Przykłady:

  • branża spożywcza – podkreślenie zalet produktów (np. nabiału) dla ludzi aktywnych
  • produkty ekologiczne – mówiąc kolokwialnie “one apple a day keeps the doctor away”
  • producenci napojów – woda wzbogacona o składniki mineralne
  • producenci sprzętu sportowego – zdrowie, endorfiny, budowanie charakteru

Top 5 trendów marketingu w 2024 roku. Marketing lokalny.

Last but not least. Marketing lokalny, to kolejny przejaw budowania społeczności, w tym kontekście lokalnych. W erze globalizacji, konsumenci coraz częściej zaczynają poszukiwać czegoś “stąd”, a wspieranie lokalnych społeczności i biznesów staje się dla nich istotne. Żyjąc w ogromnym tempie i przedzierając się przez codzienne problemy poszukują usług i produktów blisko siebie nie tylko dla wygody, ale również z potrzeby budowania codziennych relacji, stabilizacji i poczucia wspólnoty.

Dlatego potrzeba budowania lokalnych społeczności powinna być istotna również z punktu widzenia marek. Mądrze prowadzony marketing lokalny zapewnia zbudowanie relacji z klientem, a w dłuższej perspektywie czasowej zaufania, dzięki któremu klient nawet nie pomyśli, żeby skorzystać z innej usługi lub kupić produkt gdzieś indziej. Powiem więcej, klienci będą gotowi nawet zapłacić nieco wyższą cenę za pewność, że firma, z którą zbudowali relacje i do której mają zaufanie zapewnia im jakość i bezpieczeństwo.

W tym aspekcie, coraz większe znaczenie w komunikacji firm, chcących promować się lokalnie mają social media, a w szczególności lokalne grupy skupione wokół dzielnicy, miasta, w których użytkownicy wymieniają się opiniami, a firmy mogą przedstawiać swoje oferty.

Podsumowanie

Powyższe trendy nie są oczywiście gotowcem zapewniającym sukces w każdej branży czy każdej marce. Nie mniej jestem przekonany, że są to trendy warte rozważenia, by w oparciu o nie budować swoją strategię komunikacji, skupiając się na kwestiach, takich jak: wartości, odpowiedzialność, społeczność, zaufanie i zaangażowanie.

Świat jest dziś szalony, a marki i organizacje powinny wykazywać się społeczną odpowiedzialnością. Pamiętajcie. Najlepszy klient to taki, który wróci do Was z uśmiechem na ustach.

Agencja reklamowa - strony www, aplikacje, video, kampanie 360